Rapport från dag 2.

Här kommer den utlovade rapporten från dag 2 i Rally Gotland...
Dagen var nära att ta slut redan innan jag och Ekis hunnit fram till SS3 (dagens första). Bara en halvmil ut på transporten så smällde det till under bilen när jag skulle växla ner till 3an, växelspaken var helt sladdrig och vi hade bara 4an att välja på. Bara att vika åt sidan och kasta sig under bilen där Ekis konstaterade att en kulled i växellänkaget gått isär. Jag hade i princip kastat in handduken redan då, men ett telefonsamtal till servicen, en stunds mekande och fältmässiga reparationer och lite fria tolkningar av reglementet så satt länkaget ihop igen.
Ett stort tack till Tobbe och Micke för support i världsklass!!
Nu var vi då äntligen på rull igen och tack vare stopp på sträckan så kunde vi starta på rätt plats även om vi kom in i TKn aldeles för sent. Detta kostade 2:50min i transportprick. Ute på sträckan flöt körningen riktigt bra förutom några småmissar, bla. en buske som rundades på fel sida... Sträckan var riktigt häftig, över 3 mil ute på Tofta Skjutfält och hade mycket blandat att bjuda på, både smal skogsväg och långa breda raksträckor där hastighetsmätaren bottnade och en del av sträckan går precis längs med strandkanten. Riktigt vackert var det, det lilla man hade tid att titta på...
Resten av sträckorna flöt på utan bekymmer för min del och mot slutet så började jag få upp ett riktigt skapligt tempo och på dagens sista två sträckor (som till största delen var samma som dagens första två) så gick det bättre än vad det gjort någonsin. Lite trist var det på SS5 (dagens 3e) där "Gula Faran" stog vid sidan av vägen, "Skit! Hoppas det inte är nåt allvarligt" sa vi till varann när vi passerade. Framme vid nästa sträcka så fick vi reda på att det var kabelbrott vid tändboxen och att dom snart skulle komma igång igen.
Otroligt nog så hade Stefan x2 lyckats laga kablarna med hjälp av eltejp och den obligatoriska bälteskniven och dom kom farande i fullt racetempo in till TKn och lyckades faktiskt hinna in utan transportprick. Bra jobbat! =D

Resultaten är som sagt inget att skryta med men slutställningen inom klubben blev såhär:

1.       Johnny Ericsson     (4WD)          1.00.04,2

2.       Totte / Ulrik            (VOC-C)        1.07.02,4  Klass-seger, GRATTIS!!

3.       Tom Hansson         (VOC-A/B)   1.07.14,4

4.       Robin / “Bengan”   (VOC-A/B)  1.08.28,9

5.       Jonas / Uffe             (GrpE-A/B) 1.08.44,6

6.       Anders Spjuth         (VOC-A/B)   1.09.27,6

7.       Leffe / Ekis               (VOC-C)        1.17.27,0

8.       Jonna Eson Brådhe(Ungd.)          1.24.34,0

9.       Stefan x2                  (VOC-A/B)   1.31.24,9

Jag måste ju självklart sända ett stort tack till hela serviceteamet, utan er så hade rallyt blivit betydligt kortare både för mig och ”Gula laget”.

Servicen under tävlingen har bestått i allt ifrån byte av vibrerande däck, assistans med tappade växelspakar, tankning  till catering med goda mackor på fredagen och service nr 1 på lördagen och hamburgarservering vid service 2.

Tack Tobbe, Micke, Kattis, Ullis, Madde, ”Varfår” och såklart lilla Emma som var hela helgens glädjespridare när hon dansade i takt till en Subaru på tomgång.
Edit: Jag glömde Marie, som oxå var med på ett hörn... 
//Leffe


Mål!

Nu har vi gått imål i årets upplaga av Rally Gotland, kommit tillbaka till hotellet och fått en välbehövlig dusch.
Vi väntar fortfarande på att den slutgiltiga resultatlistan ska publiceras så en utförligare tävlingsrapport kommer inom kort...
//Leffe

Rapport från Gotland.

Då är cirkusen i full gång. Anmälan och besiktning gick galant även om det var ganska lång väntetid på besiktningen. Ett litet orosmoln hade jag för binkersen som visade sig fungera lite som den ville, som tur var så fungerade den just när besiktningen ville kolla på den så det gick bra ändå.
För ovanlighetens skull så hade vi ett ganska lågt startnummer (25) så väntan före start blev inte så lång som den brukar. Vi rullade iväg på utsatt tid och lyckades direkt med att köra lite fel på transporten och började åka söderut istf norrut, men vi upptäckte snart vårat misstag och vände runt åt rätt håll och började köra ikapp den tid som vi förlorat. Efter bara några hundra meter så mötte vi en bil som gjort samma misstag som vi, och vi gjorde vårt bästa för att lotsa varann åt rätt håll. Vi lyckades köra in förlorad tid och rullade in i TKn som vi skulle.
Ut på SSen med full attack (eller iallafal någon form av attack...) och det känndes riktigt bra om än lite ringrostigt efter vintern och en dryg månads tävlingsuppehåll. Jag gjorde några små misstag både på SS1 och SS2, bromsade på mig vid ett par tillfällen och fick backa några meter och ta om vid ett av dom. Ekis gjorde ett bra jobb som kartläsare och höll full koll på tiderna, trots att det var premiär för honom som kartis.
Resultaten är väl inget att skryta om direkt, men vi kom imål och skaffade oss erfarenhet. Eftersom jag bara har kört ett 10tal tävlingar så har jag mycket att lära innan jag klarar av att hänga med dom som åker fort...

En liten redovisning av ställningen inom klubben efter dag 1 kommer här:
26 Totte / Ulrik         14.31,5
12 Tom Hansson       14.37,0
22 Robin / "Bengan"  14.44,1
14 Stefan / Stefan     14.47,8
19 Anders Spjuth      15.28,1
25 Leffe / Ekis          16.31,8

Rapport från morgondagen kommer så fort tillfälle ges...
//Leffe

Rally Gotland

Nu är det nära...! =D
Rallybilen står tillfälligt parkerad i SE Motorsport´s garage i Råcksta, för att tjäna lite tid imorrn, istf att hämta den på jobbet uppe i Märsta.
Allt är kollat och dubbelkollat flera gånger och tanken är fylld med ny färsk bensin, nytt reglementsenligt avgasystem är monterat och serviceteamet har lastat en massa däck och sett över utrustningen i bussen så nu borde inget kunna gå fel.
Nu är det bara att vänta på dom sista kläderna ska bli klara i tumlaren så kan resväskan packas färdigt oxå.

07.30 går karavanen från Råcksta ner mot Nynäs där båten avgår 11.05. Morgondagen består av 2SS innan kvällsuppehållet och på lördag blir det 6st SS så det är mycket bilåka att se fram emot.
Rapporter kommer givetvis, så fort möjligheten finns... Stay tuned!

Jag måste passa på och klämma in ett stort tack till Niklas "Ekis" Ekesäter som hoppar in som kartläsare efter att ordinarie kartläsare hoppat av med kort varsel. Tack oxå till er andra som erbjöd er att åka med.

//Leffe
(Sa jag förresten att Herr Nilsson Rally och SE Motorsport delar på världens bästa serviceteam...?)

Bloggen är på G


Nu händer det ÄNTLIGEN saker med bloggen!
Efter en kväll bestående av stuvade makaroner, en Valkyria,
en dator och ett par öl så börjar bloggen ta form. Nu hoppas
vi bara på att Herr Nilsson själv kommer ihåg att skriva i den...
Lite fakta om Rally Gotland kommer inom kort har han iaf lovat.

Skål & Go' kväll!
// Valkyria & Leffe


RSS 2.0