Midnattsspecialen skulle man ha hoppat över...

Ja, som rubriken antyder så blev det ingen lyckad tävling, men tråkigheterna återkommer vi till senare...
Dagen började med att jag hämtade bilen på jobbet vid 8-tiden, eftersom tävlingen gick runt Skepptuna så valde jag att köra dit för egen maskin då det bara är några mil från jobbet till Skepptunas folkracebana.
På folkracebanan så mötte jag upp Micke som skulle hoppa in som kartis denhär gången, samt Ullis "Varför-varför" och Tobbe som skötte servicen. Extra tack och grattis till Tobbe som ställde upp trots att det var hans födelsedag! Det ska oxå tilläggas att det inte var den roligaste dagen att vara ute på tävling då vädret varierade mellan grått och trist i bästa fall, och rena skyfallet när det var som värst. Inte speciellt kul att varken köra eller skruva under dom förhållandena...
Efter sedvanlig besiktning som gick utan problem, samt lång väntan så blev det äntligen dags att ge sig ut på vägarna. Micke gjorde ett bra jobb i högerstolen och vi hade bra koll hela tiden, både på klockan och hur vi skulle hitta till sträckorna trots att vi båda är ganska färska i sporten. För Micke var det första "riktiga" rallytävlingen...

Ut på SS1, en riktigt rolig sträcka men vägen var dålig både pga regnet och att vi hade högt startnummer så många bilar hade hunnit passera före oss. Körningen flöt på bra och Micke läste och jagade på helt perfekt.

SS2 var även den en rolig sträcka men ännu sämre än 1an, med mycket elaka stenar på vägen. För våran del så flöt det ändå på riktigt bra och det känndes som tempot var bättre än på 1an. Tyvärr så skördade sträckan ganska många offer, tror vi såg runt 10 bilar som stog bredvid vägen om inte ännu fler. Flera av dom var dessutom klubbkamrater så det var ju lite extra tråkigt...

SS3 tyckte jag inte om riktigt, det var en kort sträcka som till stor del gick inne på en bondgård och hade väldigt många blinda kurvor. Där hade det garanterat funkat bättre för oss om vi kört notat, men ingen av oss har licens ännu så det får vänta ett tag till. Vi gjorde ändå vårat bästa och tog oss igenom. Jag lyckades dock träffa en sten och krokade till en fälg men lyckligtvis ingen punka så vi kunde ta oss tillbaka till servicen utan problem, för lite tankning av både bil och besättning...

Nu till den tråkiga biten. SS4...
Det började lika bra som SS1 och 2, allt känndes bra och vi hade riktigt bra flyt i både körning och läsning.
Jag kännde att tempot ökat lite ytterligare från dom första sträckorna och vägen var riktigt skaplig, sen kom en ganska snabb höger...
Antagligen så gick jag lite för nära dikeskanten och höger fram skar ner i diket, jag stog på för att försöka komma upp på vägen igen men det gick aldrig utan det tog tillslut stopp emot en stor sten. Då hade vi redan tappat all fart så den smällen ställde knappast till med några skador förutom en repig sponsordekal på kofångaren. Värre var det med resten av dikeskörningen... När vi följde våra spår bakåt så visade det sig att vi åkt runt 100m i diket, ett dike som var fullt med "fulstenar" och vid en första koll under bilen så var det åtminstone en fälg som det bara var sopor kvar av samt lite krökta styrstag. Då var det bara att ge upp alla försök att själv få upp bilen på vägen och istället ringa till servicen och be om assistans. Då kom nästa problem: jag hade ju ingen egen transport och att köra bilen var ju helt uteslutet pga. skadorna. Stefan Edlund blev räddningsledare så fort han kommit tillbaka från sista sträckan, och började "rodda" ihop både folk och transportfordon. Eftersom hans egen trailer redan var utlånad till Team Nyberg som åkt av på SS2, så var det Ola och Kåre Lekebjer som ställde upp och lånade ut sin biltransport. Kåre körde ut tillsammans med Stefan samt Jonas och Uffe Björnvad medan Ola körde hem deras bil för egen maskin. Efter byte av det trasiga framhjulet samt en del knuffande och dragande så stog tillslut rallybilen på flaket och man kunde äntligen börja åka hemåt, via sekreteriatet för att hämta vagnboken.
Efter lite grundligare inspektion av skadorna idag så är det lite mer än vad det såg ut från början, större delen av upphängningen fram kommer att behöva bytas, en bärarm på bakaxeln plus ev. stötdämpare, frontplåt, hasplåt, avgasröret är ihopslaget plus att det säkert dyker upp mer när vi börjar demontera bilen...
Framstegen i garaget kan ni följa här allt eftersom det blir några...

Slutligen så vill jag tacka alla som på olika sätt hjälpte till, både med bärgningen och med att få hem alla prylar från serviceplatsen och ett extra tack till bröderna Lekebjer som ställde upp och lånade ut sin biltransport inklusive Kåre som chaffis. En sånhär dag är man glad att man är med i MMK! ;-)

MMK-sprinten

Här kommer en något försenad (men bättre sent än aldrig...) rapport från MMK-sprinten som denna gång gick ute på Svartsjölandet på Ekerö i söndags.
Dagen började redan kl6 i Uppl.Väsby där ekipaget stog lastat och klart. Transportchef denna helg var Jocke "Greger" Österström. Nästa anhalt var Brommaplan 06.30 där Nettan plockades upp, sen bar det av ut på Ekerö för anmälan och besiktning. Efter en mindre felnavigering påväg till tävlingsplatsen så anlände vi precis på den tid vi planerat... Besiktningen gick som väntat helt utan anmärkningar så sen var det bara att vänta på mastervarvet som skulle gå kl 10. Väntetiden fördrevs med trevligt umgänge mellan teamen samt ett par koppar nybryggt kaffe direkt från servicebilen.
Så blev det tillslut dax för mastervarv och alla 90+ bilar rullade iväg längs sträckan. Efter bara en liten bit så upptäckte jag att laddningslampan började glöda lite och voltmätaren visade bara ca 11volt, men bilen höll iallafall igång tills vi kom tillbaka till servicen igen. Direkt så gjorde Tobbe och "Greger" en snabb felsökning och kunde kostatera att generatorn inte laddade alls. Eftersom vi inte hade någon reserv med oss så fick bilen stå på laddning före första sträckan istället plus att vi fuskade lite med att bara åka på p-ljus för att spara lite ström.
Den taktiken fungerade bra och vi kom igenom SS1 utan problem, även om det var ganska så halkigt på vissa ställen.
Inför SS2 så blev det fram med batteriladdaren igen och besättningen fick sig en varsin hamburgare oxå innan det var dax att åka.
2an känndes betydligt bättre, inte alls lika halt och jag vågade gasa lite mera. Tyvärr så tappade jag en del tid när jag blandade ihop 2 kurvor och bromsade aldeles för tidigt men vi kom iallafall imål med en tid som var ca 5 sekunder snabbare. Dessutom så hoppade laddningen igång på transporten fram till sträckan så batteriladdaren kunde vi packa undan...
Sista åket så tänkte jag ta i lite mera så hornen började klämma lite under hjälmen. Körningen känndes riktigt bra men vägen hade hunnit bli lite uppkörd på vissa ställen så det tappade vi nog lite tid på. Tiden imål var ändå drygt 2 sekunder snabbare än 2a rundan så det får man väl vara nöjd med, visserligen så blev jag lite irriterad på mig själv för att jag fegade på ett par ställen där det skulle gått att hålla stumt på 4an, men det är nog bättre att fega och komma hem med en hel bil istället för att överladda och parkera långt ute på ett gärde...
Hel bil förresten... När vi kommit in efter 3an så upptäckte Micke att det läckte bensin från tanken, en snabb kontroll visade att vi slagit i något, troligtvis en tegelsten, så tanken fått sig en rejäl smäll. Så när den obligatoriska insatsen med att hjälpa till med återställning efter tävlingen var avslutad så åkte jag och "Greger" till Märsta och tömde tanken för att spara så mycket som möjligt av dom dyra dropparna. Som tur är så hade jag en tank från min reservdelsbil, så det felet var ganska snabbt åtgärdat och Märsta El och Diesel har sett över generatorn och gett den en ny regulator, så det är bara en tvätt som fattas så är vi klara för nästa drabbning.

Ett stort tack till hela serviceteamet som alltid ställer upp i alla väder, ni är bäst!!

Snart dax igen...

Nu står den blåa rallyracern lastad och klar i Upplands Väsby inför "hemmatävlingen" på Ekerö imorrn.
Inhyrd som transportchef denna helg är Jocke "Greger" Österstöm och det trogna serviceteamet är med som vanligt.
Utförlig rapport från söndagens övningar kommer nån gång under kvällen...

Träning istället för tävling...

Eftersom tävlingen som skulle gått idag nere i Taxinge blev inställd pga. för blöta vägar så blev det träning/test i torsdags istället, för att inte abstinensen skulle bli för stor inför nästa tävling.
Platsen för testet var Brista-tippen i Märsta, där vi fått tillstånd av personalen att åka så mycket vi ville på en grusväg som går runt området. Vägen är inte speciellt lång, knappt en km, men den innehåller ändå både snabba och lite mera knixiga partier och eftersom man är tvungen att vända och åka samma väg tillbaka så blir ju sträckan egentligen dubbelt så lång med ganska olika karaktär beroende på vilket håll man åker. Så det känns som att det är bra träning för en nybörjare som mig.
Stefan Eklund som har en helt nybyggd grp.H 240 och Lasse Lindqvist som uppdaterat sin 940evo gjorde mig sällskap och testade sina bilar.
För min del så gick det riktigt bra, jag tog det lugnt dom första rundorna och ökade succesivt och mot slutet så tror jag att jag höll ett riktigt skapligt tempo. Men jag hade en viss respekt för ett parti ca 200m in på sträckan, med 2 ganska tvära vänsterkurvor tätt inpå varann. Det var nämligen där jag gled av och la bilen på taket den allra första gången jag åkte på grus... Men även det kurvpartiet gick bra och det hann nog bli 10-15 rundor för varje ekipage, helt utan missöden förutom att Lasse fick en pyspunka mot slutet.
Roligt var att jag hann med att åka med i både Stefans och Lasses bilar så man fick känna på skillnaden, och skillnad är det verkligen... Både chaufförer och bilar är helt olika, Lasse som åkt rally sen man uppfann hjulet (enligt Stefan iallafall...) verkar trotsa alla naturlagar när det gäller hur man kan köra bil på grus och när det gäller bilen så verkar det inte finnas någon hejd på hur fort det kan gå. Sträckan var väl egentligen för "liten" för att 940n ska komma till sin rätt men man fick ju en liten "hint" om hur det kan gå.
Jag lyckades oxå lura Stefan att sätta sig i min högerstol en runda, och fick lite feedback från någon som är lite mera rutinerad än mig.

Nästa tävling blir hemmasprinten ute på Ekerö nästa söndag, då det är tänkt att Nettan ska vara tillbaka i högerstolen. Rapport kommer...


RSS 2.0