Fönstersprinten, MK Rimo 21 augusti

I lördags var det tävlingsdags igen. Denna gången var det MK Rimo som anordnade en sprint med serviceplats och start på Ticksta Motorstadion i Rö mellan Rimbo och Norrtälje.
Avfärd från verksta´n prick 7, med riktning mot Nyströms Cement där trailerparkering och besiktningen var placerad. Besiktningen var snabbt avklarad utan anmärkningar och det var bara att bege sig mot Serviceplatsen.
Efter att ha gått banan, så blev det mastervarv och förarmöte. För första gången så ska vi prova att åka med egna noter, som Anna skrev på mastervarvet. Vi fick oxå en hel del tips från rutinerade Uffe Björnvad, om hur anteckningarna skulle kunna se ut...
Eftersom vi gick ut allra sist i startfältet så blev det extra lång väntan innan det var dags att börja åka, men eftersom starten gick inne på området så var det lätt att stå och kolla på övriga startfältet medan vi väntade.
Så var det äntligen dags!
Åk 1: Kom iväg ganska skapligt, men den korta sträckan inne på folkracebanan var redan riktigt dålig så där tog jag det lugnt för att inte riskera nåt. Ut på grusvägen så gick det riktigt bra utan några större missar, förutom att jag som vanligt fegar så fort jag får möjlighet... Tiden imål 1:48.70 var inget att skryta med men vi har ju 2 försök till på oss.
Åk 2: Nu var sträckan på fr-banan ännu sämre och vi gled på hasplåten mest hela vägen. Ute på grusvägen gick det riktigt bra, mycket mindre fegning även om det finns massor kvar att hämta. Noterna funkade riktigt bra denhär gången. I första rundan var vi nog lite ovana, båda två. Tiden blev ca 4 sek snabbare 1:45.81 och vi närmade oss den som låg närmast framför.
Åk 3: Nu var vi riktigt taggade och tänkte ta dom sista 2 sekunderna upp till näst sist. Vi kom av oss lite i uppladdningen när det blev ett längre avbrott. Det visade sig att en åskådare träffats av en sten som sprätt iväg när en av rallybilarna passerat, så ambulansen fick åka fram och titta till personen ifråga. Så blev det tillslut våran tur...
Precis när vi rullade fram till start så upptäckte vi att batteriet till intercomen tagit slut, inte mycket att göra när det bara är någon minut till start så Anna fick skrika lite extra istället. Så kom vi äntligen iväg. Trots att dom skrapat rent biten inne på fr-banan innan 3e åket så var det minst lika dåligt när det blev våran tur, men vi tog oss fram iallafall och kom ut på den större grusvägen. Resten av sträckan gick jättebra denhär gången, även om jag fortfarande inte vågar hålla i när det går riktigt fort och svänger samtidigt. Imål kändes det som det ändå gått ganska fort och vi hade så roligt så vi satt och gapskrattade i bilen när vi passerat målskyltarna.
Tiden 1:47.45 visade sig blivit 2 sek långsammare än 2a rundan och dom sekunderna måste passerat under det inledande partiet, för ute på sträckan gick det bättre än det gjort på hela dagen.
Trots det blygsamma resultatet så är vi ändå nöjda med dagen, vi hade roligt och bilen är hel (förutom ett 9V-batteri till intercomen)... =)
Ett stort tack till Stefan Edlund som även denna gång lånade ut sitt transport-ekipage, du är bäst!!
Nästa batalj är redan nästa söndag, då det är sprintcups-tävling igen. Då är det Rasbo MK som arrangerar.

F.G.-parallellen i Strängnäs

Äntligen dax för tävling igen!
Det blev ett extra långt uppehåll för mig efter avåkningen i Skepptuna i våras eftersom reparationerns drog ut på tiden, så nu var man extra taggad. Dessutom så var det ju premiär i den blåa Volvon för Anna, som ska försöka lotsa mig rätt i fortsättningen...
Dagen började i Stefan Edlunds garage i Råcksta/Vällingby, där ekipaget stog lastat och klart. Eftersom Stefan inte skulle åka själv så var han så generös att han lånade ut sin ändamålsenliga biltrailer med tillhörande dragbil. Tack för lånet!
Avfärd från garaget prick kl7, något före tidsschemat, och transporten till Strängnäs gick utan problem. När vi kom fram till motorstadion så hade våra klubbkamrater redan reserverat plats så det räckte till alla, så det var bara att rulla in och lägga ut press och övrig utrustning. Efter besiktning av bilen, kontroll av banan och sedvanlig väntan så blev det tillslut dax för start...
Heat 1: Gick inte alls bra, jag var nog lite för laddad och tog i för hårt mest överallt. Det resulterade i att det understyrde och ville gå rakt fram i kurvorna, så illa så jag fick backa och ta om på ett ställe. Lite av problemen låg nog oxå i däcken som inte alls är gjorda för underlaget, som till största delen var asfalt. Tiden blev 2:02.30, dåligt men ändå inte allra sämst i klassen. :)
Heat 2: Denhär gången tog jag det lugnare och det kändes mycket bättre ända till ingången på sista chikanen, där missade jag totalt och fick backa och ta om igen. Dessutom så virrade jag till det och fick fundera ett tag innan jag kom på vart jag skulle. Tid: 2:03.83
Heat 3: Fortfarande lite understyrt i dom snabbare kurvorna men det gick ändå riktigt bra, framför allt så behövde jag inte backa denhär gången... Tid:1:50.89, en klar förbättring och piloten blev genast på mycket bättre humör, ;-)
Heat 4: Denhär rundan gick riktigt bra och det hasade inte alls lika mycket i kurvorna, nu började jag hitta balansen mellan gaspedal och däckgrepp Hade det gått såhär från början så kunde vi fightats om placeringar iallafall några steg högre upp i listan. Tiden blev 1:48.59.
Med tanke att jag inte kört rally på asfalt tidigare och inte hade däck för ändamålet så är jag ändå nöjd med dagen och Anna gjorde ett bra jobb med att hejja på och visa vägen i högerstolen.
Än en gång, tack till Stefan Edlund för att vi fick låna bil å släp!
Nästa tävling blir Fönstersprinten som anordnas av MK Rimo, redan nästa helg...
//Leffe

Snart är det dags igen...! =)

Nu är det nära...
På lördag bär det av till Strängnäs för att köra F.G. Parallellen som ingår i MMKs klubbmästerskap.
Det blir första tävlingen sen Skepptuna i slutet av maj så man känner sig mer taggad än någonsin...
Lite extra skoj är det oxå eftersom det är premiär med min nya kartläsare Anna Andersson Utter från Kolsva MS, som har tagit över jobbet med att försöka hålla mig på vägen.
Bilen är i topptrim förutom att jag upptäckt att tanken och tankarmaturen oxå fick ta emot mycket stryk vid avåkningen. Nödvändiga delar har donerats av Stefan Eklund och ska bytas imorgon, därefter blir det en tur till bilprovningen för ombesiktning pga. för hög co-halt. Sen är det bara att tuta å köra...
Rapport från tävlingen kommer efter nästa helg.
/Leffe

RSS 2.0