F.G.-parallellen i Strängnäs

Äntligen dax för tävling igen!
Det blev ett extra långt uppehåll för mig efter avåkningen i Skepptuna i våras eftersom reparationerns drog ut på tiden, så nu var man extra taggad. Dessutom så var det ju premiär i den blåa Volvon för Anna, som ska försöka lotsa mig rätt i fortsättningen...
Dagen började i Stefan Edlunds garage i Råcksta/Vällingby, där ekipaget stog lastat och klart. Eftersom Stefan inte skulle åka själv så var han så generös att han lånade ut sin ändamålsenliga biltrailer med tillhörande dragbil. Tack för lånet!
Avfärd från garaget prick kl7, något före tidsschemat, och transporten till Strängnäs gick utan problem. När vi kom fram till motorstadion så hade våra klubbkamrater redan reserverat plats så det räckte till alla, så det var bara att rulla in och lägga ut press och övrig utrustning. Efter besiktning av bilen, kontroll av banan och sedvanlig väntan så blev det tillslut dax för start...
Heat 1: Gick inte alls bra, jag var nog lite för laddad och tog i för hårt mest överallt. Det resulterade i att det understyrde och ville gå rakt fram i kurvorna, så illa så jag fick backa och ta om på ett ställe. Lite av problemen låg nog oxå i däcken som inte alls är gjorda för underlaget, som till största delen var asfalt. Tiden blev 2:02.30, dåligt men ändå inte allra sämst i klassen. :)
Heat 2: Denhär gången tog jag det lugnare och det kändes mycket bättre ända till ingången på sista chikanen, där missade jag totalt och fick backa och ta om igen. Dessutom så virrade jag till det och fick fundera ett tag innan jag kom på vart jag skulle. Tid: 2:03.83
Heat 3: Fortfarande lite understyrt i dom snabbare kurvorna men det gick ändå riktigt bra, framför allt så behövde jag inte backa denhär gången... Tid:1:50.89, en klar förbättring och piloten blev genast på mycket bättre humör, ;-)
Heat 4: Denhär rundan gick riktigt bra och det hasade inte alls lika mycket i kurvorna, nu började jag hitta balansen mellan gaspedal och däckgrepp Hade det gått såhär från början så kunde vi fightats om placeringar iallafall några steg högre upp i listan. Tiden blev 1:48.59.
Med tanke att jag inte kört rally på asfalt tidigare och inte hade däck för ändamålet så är jag ändå nöjd med dagen och Anna gjorde ett bra jobb med att hejja på och visa vägen i högerstolen.
Än en gång, tack till Stefan Edlund för att vi fick låna bil å släp!
Nästa tävling blir Fönstersprinten som anordnas av MK Rimo, redan nästa helg...
//Leffe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0