Rikspokalen 101016

Nu har det åkts tävling igen, denna gång var det SMK Örebros årliga Rikspokalen.
Denhär gången var det Ulrik "Rullrik" Nilsson som hoppade in som co-driver och serviceteamet bestod av Jocke "Greger" Österström och Stefan "Den Bästaste" Edlund.
Besiktningen var snabbt avklarad helt utan påpekanden och efter något kortare väntan mot vad man vant sig vid (st.nr.63 mot förra årets 146) så var det dax att ge sig ut på grusvägarna utanför Örebro.
SS1: Sträckan gick riktigt bra och "Rullrik" klarade notläsningen bättre än utlovat, jag fick nog iallafall 75% av noterna mot utlovade ca 5 noter. =) Tempot var riktigt bra men ett par missar, bla. så parkerade jag tvärs över vägen några kurvor före mål, kostade runt 10 sekunder extra. Tiden på sträckan blev 4:28.4
SS2: Nu börjar vi få riktigt bra flyt både med körning och noter och tempot var bättre än på 1an. Jag gjorde inga större misstag och "Rullrik" fortsatte med att läsa ca 75% av noterna, helt ok eftersom han förvarnat att han var ovan att läsa. Tid 1:50.3
Service: Bilen behövde ingen service, men Stefan gjorde en snabb koll under huven medan besättningen bjöds på nygrillad korv.
SS3: Här flöt det på riktigt bra, nu tror jag att jag fick nästan hela sträckan notad och det känns lättare för varje not som kommer att omvandla det till bilkörning. En lite för ambitiös satsning i ett vägbyte gjorde att jag var påväg att fortsätta ut på en åker, men jag fick stopp på bilen i tid och kunde backa och få bilen i rätt riktning igen. Antagligen så tappades det bara ett par sekunder på det misstaget, men ändå lite irriterande. Tid: 5:21.7
Efter den kortaste transportsträckan (ut från SS3, sväng vänster, framme...) jag varit med om var vi framme vid:
SS4: Denhär sträckan började med en bra bit asfalt, riktigt kurvig och rolig. Efter ett parti med asfalt på en tidigare sträcka så visste jag att Kuhmo-däcken greppade bra, så jag vågade satsa lite extra just där och det känndes som den biten gick riktigt fort. Efteråt fick jag höra av Ulrik att där hade varit det enda stället där han blivit lite åk-rädd... =D Resten av sträckan var på grus och flöt på riktigt bra förutom en stoppsladd i ett vägbyte så jag fick backa igen och lite borttappade noter... Tiden på sträckan blev 5:58.7 och totalt 17:39.1.
Placeringen är jag rikigt nöjd med, 23 av 28 i VOC-c, 39 av 48 totalt i VOC och 117 av 144 i hela startfältet. Kul med lite omväxling mot att vara sist i alla listor man hittar och hade jag inte klantat till det på 3 av 4 sträckor så hade vi hamnat ett antal placeringar till upp från botten... =)
Å slutligen tack till Ulrik som ville hoppa in och gasta i intercomen och till "Greger" och Stefan "Den Bästaste" som skötte servicen.
Nästa tävling blir finalen i C-förarserien i Skepptuna 30okt, då Nettan Stenius är tillbaka i högerstolen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0