Sammanfattning av dom 3 senaste tävlingarna...

Pga. tidsbrist så har det blivit lite slarvigt med skrivandet på bloggen men nu kommer iallafall en sammanfattning så vi kommer ikapp.
Förra lördagen 11/9, så var det dax för Vallentuna MKs Ramirent-sprinten.
Sträckan var samma som dom brukar köra uppe i Markim, men eftersom jag bara är inne på mitt andra år så var sträckan helt ny för mig. Inledningen på sträckan är väldigt rak och snabb med en mycket kurvigare avslutande halva. Inledningen passade inte mig riktigt eftersom jag har lite svårt att våga hålla i när det går fort men avslutningen kändes bättre. Tiderna var som vanligt långt efter alla andra, men vi bättrade oss iallafall varje gång och fick en hel del erfarenhet.
Tack till Nicke på Din Bärgare som stog för transporten denna helg, och till vårat serviceteam som ordnade med allt ifrån fika med muffins till allmän koll på bilarna.
Nu i helgen var det tävling båda dagarna, dels not-premiär i Eskilstuna MKs EMK-kannan i lördags, och så var det Östra Sprint Cupens final i Almunge.
Vi börjar med lördagen:
Teamet denna dag bestog av mig, Valkyria "Bengan" Edlund som kartis och familjen Friberg i servicen.
Efter en enorm besiktningskö i Eskilstuna så kunde vi tillslut åka vidare till Kungsör där starten var placerad och kunde börja ladda inför själva tävlingen.
SS1 var en kort sträcka på bara 1700m. Pga regnet så var det ganska halt men vi tog det lugnt och koncentrerade oss på att träna noter och tog oss igenom utan några större kriser.
SS2 längre, drygt 5½km. Efter start så var sträckan riktigt gropig och dålig, men det varade bara några hundra meter. Sen blev underlaget riktigt bra och fästet kändes lite bättre än på 1an så vi fick upp ett ganska så anständigt tempo och jag tyckte det kändes bättre och bättre med noterna. Efter målgång på sträckan så blev det dax för första servicen. Då bjöds vi på nybryggt kaffe och hembakta muffins, medan Micke kollade så allt var ok med bilen. Vi fick oxå en rapport om att vi ledde över Kåre och Ola Lekebjer med ca 12sek så humöret blev på topp inför nästa sträcka.
SS3. Denna sträcka låg lite söder om Eskilstuna, nästan nere vid Hälleforsnäs. Nu hade det börjat regna ordentligt och vägarna var riktigt hala igen. Inledningen gick riktigt bra men i en H2 så bromsade jag alldeles för sent och gick rakt fram i kurvan, 2 billängder ut i spenaten. Som tur var så var det mycket folk på platsen så vi var snart uppe på vägen igen och kunde fortsätta. Jag märkte direkt att inte styrningen var som den skulle, åkte man rakt fram så var ratten vriden 1/8 varv åt vänster och släppte man efter så drog bilen iväg åt höger. Men vi tog oss till sträckmålet iallafall och kunde kunde köra undan för en första bedömning av skadorna på bilen. Vi såg direkt att bärarmen och fjäderbenet på höger sida fått mycket stryk och däcket låg emot fjäderbenet. Vi funderade om vi skulle fortsätta eller kasta in handduken och eftersom jag inte har några placeringar att kriga om så tyckte jag att det var bäst att bryta för att inte riskera att köra sönder nåt mer och få lite mera tid till att laga bilen inför söndagen. Så det var bara att ta sig tillbaka till servicen och invänta transport hem. Transporten sköttes för övrigt av Perre Björk som vikarierade för Jocke "Greger" Österström som tyckte det var viktigare att åka och vinna SM i offshore-racing. När allt var lastat och vi var på väg hem så började "Bengan" att jaga delar och lyckades ganska lätt att få tag i allt vi behövde. Innan jag hade hunnit lasta av på verkstan så var delarna redan på väg dit, så det var bara att kasta sig under bilen och börja skruvandet. Efter bara nån halvtimme så dök "Greger" upp med delarna och det var bara att jobba på så hårt man orkade. Strax efter 1 på natten så rullade jag ut och provkörde ett varv runt området, sen blev det tvätt och lastning på trailern. Hela transportekipaget parkerades i verkstan och vi la oss i bussen för lite välbehövd sömn.
Söndag 06:45
Väckarklockan gick igång och det var bara att öppna portarna och köra ut med destination Almunge, via Statoil i Knivsta för att handla frukost.
Transporten till Almunge gick utan några problem och efter besiktningen så kröp jag in i bussen för att hinna med att vila någon halvtimme innan det var dax för start.
Kartläsare för dagen blev Micke Elofsson från Västerås, eftersom Anna valt att hoppa av 12timmar före start, för att åka med en snabbare förare istället...
Åk1: Jag fegade nog lite extra för att jag ville känna så bilen funkade ordentligt och vi låg ganska långt efter Ola och Kåre Lekebjer, som jag brukar fightas med.
Åk2: Jag spann bort ganska mycket tid i starten, men på resten av sträckan gick det rätt så bra och vi knappade in på Ola med ca 4sek.
Åk3: Nu gick starten mycket bättre och vi kom iväg riktigt bra. Körningen kändes bättre än i förra åket men det var svårt att avgöra om det gått fortare eller inte. När tiderna kom upp så visade det sig att det gått 1½sek fortare, men det räckte ändå inte för att gå förbi Ola och Kåre, som dessutom förbättrade sin tid ungefär lika mycket. Hur som helst så är jag ganska nöjd med dagen, speciellt eftersom jag gjorde en ordentlig avåkning på samma sträcka förra året, och bara att komma till start igen efter lördagens avåknig var en liten seger i sig.
Slutligen vill jag tacka alla som på olika sätt hjälpt till under helgen, Familjen Friberg som skötte servicen i E-tuna, Valkyria "Bengan" Edlund som skötte notläsning och jagade delar, Jocke "Greger" Österström som hjälpte till med skruvandet på lördag-natten och servicen i Almunge, fanklubben Nicke och Jehnie och såklart alla ni som letade i sina garage för att hitta delar åt oss. Utan alla er så skulle det inte ha funkat. TACK!!


Kommentarer
Postat av: Stefan

Bättre sent än aldrig... Stilpoäng för envishet ska du ha i varje fall. Snart poppar det till i gasfoten ska du se och samtidigt somnar bromsinstinkten. =))

Tänk på att det tar tid att bli världsmästare......jag har ju inte lyckats ännu.ha ha.

2010-09-21 @ 14:01:17
Postat av: Stefan

Just det, inte kul med avhopp så nära tävling. Sjukdom ok men inte av denna anledningen!!!!!Dåligt!!!!

2010-09-21 @ 14:02:39
Postat av: Bengan - the almighty

Tack själv för att jag fick åka med, jag hade skitkul! Vi var bara nära på att få årets trädkramar utmärkelse av greenpece ;)

Håller med föregående talare; Glocalnet på den!

2010-09-22 @ 19:14:13
Postat av: Nettan

Vissa förstår man sig inte på, synd att det var dig det drabbade. Allt löser sig i slutändan, bara att kämpa på.....men inte för hårt....du blir lite tuff för oss :)

2010-09-23 @ 16:56:01
Postat av: Mr Muscle

Fullt ös i Nora

2010-09-25 @ 20:29:02
Postat av: HerrNilsson

Ja, nu laddar vi om till Nora.

Då får "Bengan" en ny chans att lära mig att åka efter noter... =)

2010-09-26 @ 16:34:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0